اخباروگزارشات کارگری - 15 - 16 14مرداد1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری14مرداد1393

- تجمع پذیرفته شدگان آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی مقابل استانداری خوزستان

- خلف وعده بانک کشاورزی برای حل مشکلات کارگران نی بر شوشتر

- تولید در کارخانه قند کامیاب دوباره متوقف شد - سرگردانی ۱۵۰ کارگر تا اطلاع ثانوی

- بکارگیری معلمان بدون بیمه و مزد قانونی در مناطق محروم

- نوبت کاری پرستاران هنوز بر مبنای مصوبه ۶ سال پیش محاسبه می‌شود

- تعطیلی یک سوم واحدهای تولیدی همدان

- تجمع ساكنان مسکن مهر پارس آباد مقابل فرمانداري دراعتراض به افزایش قیمت

- دو سقوط از اسکلت ساختمان  درمشهد یک مصدوم و یک قربانی از کارگران ساختمانی گرفت

- مرگ کارگر جوان در حادثه سقوط بالابر ساختمان نیمه ساز

- جان باختن کارگری هنگام نظافت آسانسور

تجمع پذیرفته شدگان آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی مقابل استانداری خوزستان

صبح امروز14مرداد، جمعی از پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی سال 91 که همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و هنوز جذب نشده‌اند، برای سومین بار در اعتراض به وضعیت خود از شهرهای مختلف استان مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. این افراد خواستار رسیدگی به وضعیت مبهم خود بودند.

37 سال سن دارد، از گتوند آمده و با داشتن همسر و دو فرزند، بیکار است: من به مدت هفت سال در شهرداری مشغول به کار بودم و با آن که همزمان در آزمون استخدامی شهرداری نیز پذیرفته شدم به امید جذب شدن در فرمانداری، کار قبلی خود را از دست دادم؛ هشت ماه بدون دریافت یک ریال به کارورزی مشغول بودم و حالا حتی با مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری نیز سن استخدام را گذرانده ام، همه فرصت هایم را از دست داده ام و به بن بست رسیده ام؛ حالا با پول یارانه زندگی خانواده خود را می گذرانم و تبدیل به مرده متحرکی شده ام.

 به گزارش14مردادخوزنیوز،یکی از افرادی که مقابل استانداری ایستاده خانمی است که به قول خود کودکش را در منزل گذاشته و خواستار پیگیری وضعیت استخدام خود است. او می گوید: در پیگیری هایی خود با استانداری و دفاتر آقای عسگری آزاد جانشین معاونت توسعه و منابع انسانی ریاست جمهوری و آقای نوبخت سخنگوی دولت یازدهم تماس داشتیم، هریک ما را به دیگری ارجاع می دهد و باعث شده ما در چرخه ای باطل گرفتار شویم.

وی افزود: استانداری باید مجری قانون و عدالت باشد؛ اگر استانداری به آزمونی که خود به صورت کاملا قانونی برگزار کرده متعهد نباشد، دیگر از شرکت های خصوصی چه انتظاری داشته باشیم؟

این پذیرفته شده آزمون ادامه داد: دلیل اصلی سرگردانی ما اختلاف بین دولت قبلی و دولت کنونی است، در حالی که اگر قرار باشد هر دولتی که روی کار می آید تعهدات دولت قبلی را بر عهده نگیرد، سنگ روی سنگ بند نمی شود. ما از مسئولین می خواهیم به جای وعده پیگیری، یک جواب درست و قانع کننده به ما بدهند.

شخص معترض دیگری که جلوی درب استانداری ایستاده می گوید: آزمون استخدامی که ما در آن شرکت کردیم، در خرداد ماه سال 91 برگزار شد و چند ماه پس از آن در آذر ماه همان سال طرح مهرآفرین به تصویب رسید؛ دلیل دلخوری ما از مسئولین این است که طرح مهرآفرین را با آزمون استخدامی استانداری یکی می کنند در حالی که این دو هیچ ربطی به هم ندارند.

وی افزود: مسئولین به ما می گویند برو کارآفرینی کن؛ آخر کسی که رشته تحصیلی اش علوم اجتماعی است چگونه می تواند کارآفرینی کند؟ بسیاری از کسانی که در این آزمون پذیرفته شده اند قبلا به طور قراردادی در جاهای دیگر مشغول به کار بوده یا در حال تحصیل برای مدارج بالاتر بودند، اما به امید استخدام رسمی، کار خود را از دست داده اند.

دیگری 37 سال سن دارد، از گتوند آمده و با داشتن همسر و دو فرزند، بیکار است: من به مدت هفت سال در شهرداری مشغول به کار بودم و با آن که همزمان در آزمون استخدامی شهرداری نیز پذیرفته شدم به امید جذب شدن در فرمانداری، کار قبلی خود را از دست دادم؛ هشت ماه بدون دریافت یک ریال به کارورزی مشغول بودم و حالا حتی با مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری نیز سن استخدام را گذرانده ام، همه فرصت هایم را از دست داده ام و به بن بست رسیده ام؛ حالا با پول یارانه زندگی خانواده خود را می گذرانم و تبدیل به مرده متحرکی شده ام.

دیگری از فردی می گوید که در این آزمون پذیرفته شده و به امید استخدام شدن و تامین مایحتاج زندگی به خواستگاری رفته و عقد کرده است؛ اما اکنون به دلیل بیکاری و بلاتکلیفی در آستانه طلاق قرار دارد.

پسر جوانی معترضانه می گوید: این کار مسئولان با فرموده های رهبرمان که همیشه به تکریم جوانان، افزایش ازدواج و بالا بردن جمعیت جوان کشور تاکید دارند مطابقت ندارد. جوانان با کدام پول ازدواج کنند و بچه دار شوند؟

زن جوانی بچه به بغل ایستاده و با لبخندی به لب می گوید: من زمانی که در آزمون استخدامی استانداری قبول شدم مجرد بودم، حالا بچه دارم و هنوز خبری نشده؛ مطمئنا همه افراد برای زندگی خود برنامه دارند و مطابق برنامه پیش می روند؛ اما با این وضعیت، زندگی برایمان خیلی سخت شده است. کودک زن دستش را به سوی با کاغذهایی که در دست دارم دراز می کند، گویی او هم منتظر چیزی است.

26براساس این گزارش، خردادماه 1391 همزمان با سراسر کشور آزمون استخدامی در استان خوزستان برگزار شد و یک‌هزار و 200 نفر از شرکت‌کنندگان در این آزمون قبول و گزینش‌های انجام شده را نیز با موفقیت طی کردند اما تاکنون هیچ اقدامی برای جذب و بکارگیری این افراد صورت نگرفته است.

خلف وعده بانک کشاورزی برای حل مشکلات کارگران نی بر شوشتر

خبرگزاری مجلس طی گزارشی بتاریخ14مرداد، از خلف وعده بانک کشاورزی برای حل مشکل بیمه بازنشستگی کارگران شرکت نی بر شوشتر،خبرداد.

برپایه این گزارش، اواخر خردادماه سال جاری بانک کشاورزی به عنوان سهامدار شرکت کشت و صنعت کارون متعهد شد با پرداخت 600 میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی مشکل 10 ساله بیمه و بازنشستگی کارگران این شرکت را حل کند اما بعد از گذشت بیش از یک ماه تا کنون بانک کشاورزی اقدامی در این راستا انجام نداده و به تعهدات خود عمل نکرده است.

سازمان تامین اجتماعی هم از برقراری مزایای بازنشستگی کارگران نی بر شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر با جمعیتی حدود 1700 نفر به دلیل عدم پرداخت سهم بیمه بازنشستگی توسط کارفرما استنکاف کرده است.

گفتنی است، اواخر خرداد ماه سال وعده حل مشکل بیمه و بازنشستگی کارگران نی بر شوشتر بعد از 10 سال ازطرف وزارت کار داده شد.اما از آن تاریخ تا کنون مشکل این کارگران همچنان به قوت خود باقی است و بانک کشاورزی به تعهدات خود عمل نکرده است.

تولید در کارخانه قند کامیاب دوباره متوقف شد - سرگردانی ۱۵۰ کارگر تا اطلاع ثانوی

کارگران قند کامیاب حقوق دی و بهمن ماه سال ۹۲، بعلاوه حقوق تیرماه سال جاری را دریافت نکرده‌اند.همچنین حق بیمه ۲ ماه از سال ۹۲ و ۲ ماه از سال ۹۳این کارگران به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

یکی از کارگران کارخانه قند کامیاب در شهرستان خمینی شهر اصفهان از تعطیلی موقت این واحد تولیدی در پی کمبود مواد اولیه تولید خبر داد و گفت: این واحد از ۳۱ تیرماه سال جاری هیچگونه تولیدی ندارد.

به گزارش14مردادایلنا،این کارگر که نخواست نامش فاش شود در تشریح جزئیات این خبر گفت: کارخانه قند کامیاب که به علت کمبود مواد اولیه تولید و قطعی گاز و برق از بهمن‌ماه سال گذشته به حالت تعطیل درآمده بود با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مجددا شروع به تولید کرد. این کارخانه در سه ماهه گذشته تا ۳۱ تیر ماه بدون وقفه، تولید داشته است.

او با بیان اینکه کارگران از مشکلات کارخانه قند کامیاب بی‌اطلاعند افزود: طی ۱۴ روز گذشته کارگران در محیط کار خود حاضر می‌شوند اما مواد اولیه تولید برای کار وجود ندارد.

نماینده کارگران با بیان اینکه این واحد بیش از ۱۵۰ کارگر دارد که به دلیل تعطیلی‌های مکرر کارخانه امنیت شغلی‌شان را در مخاطره می‌بینند، افزود: اگر این تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند کارگران انگیزه‌ای برای کار کردن ندارند.

این کارگر انباشت بدهی‌ها به سازمانهای مختلف را یکی از عوامل توقف تولید در این کارخانه دانست و در این زمینه افزود: با ورود سرمایه گذار جدید بخش زیادی از بدهی‌های کارخانه به سازمانهای مختلف دولتی پرداخت شد و در این زمینه تا حدودی مشکلات کارخانه مرتفع شده است.

او در خصوص مطالبات کارگران گفت: کارگران قند کامیاب حقوق دی و بهمن ماه سال ۹۲، بعلاوه حقوق تیرماه سال جاری را دریافت نکرده‌اند.

وی همچنین در مورد معوقات بیمه‌ای همکاران خود اظهار داشت: حق بیمه ۲ ماه از سال ۹۲ و ۲ ماه از سال ۹۳ به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده اما سرمایه گذار جدید قول پرداخت این مبلغ را داده است.

این کارگر یادآور شد: در گذشته کارخانه قند کامیاب به سازمان تامین اجتماعی بیش از یک میلیارد تومان بدهکار بود که این موضوع باعث شده این سازمان به بهانه پرداخت نشدن طلب‌اش، با اعمال فشار به کارگران از تمدید اعتبار دفترچه‌های درمانی آنان خودداری کند اما خوشبختانه با واریز بخش زیادی از مطالبات بیمه‌ای کارگران به تامین اجتماعی هم اکنون دفترچه‌های در مانی کارگران اعتبار دارد.

در این رابطه «پور احمد» مدیر کارخانه قند کامیاب ضمن بیان موقتی بودن توقف تولید در این واحد تولیدی دلیل آن را مشکلاتی در خصوص وادرات شکر خام اعلام کرد.

او با بیان اینکه با ورود سرمایه گذار جدید مشکلات این واحد تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است افزود: این کارخانه حدود یک میلیارد تومان شکر خام خریداری کرده است اما وقفه بوجود آمده در تولید کارخانه به دلیل مشکلاتی است که در زمینه ورود این مواد به داخل کشور وجود دارد.

او گفت: بخش دیگری از مشکلات قند کامیاب مربوط به فروش قندهای تولیدی این واحد در سه ماهه گذشته است که هم اکنون در انبارهای کارخانه انبار شده است.

بکارگیری معلمان بدون بیمه و مزد قانونی در مناطق محروم

یک فعال حقوق صنفی معلمان از تعریف عنوان شغلی «معلم آزاد» در مدارس مناطق دورافتاده بدون رعایت معیارهای حداقلی استخدام نیروی کار خبر داد.

به گزارش14مردادایلنا،اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان با اعلام این خبر گفت: براساس رویه‌ای که از اواخر دولت گذشته در وزارت آموزش و پرورش متداول شده است، در مدارس مناطق دور افتاده از افرادی برای تکمیل کادر آموزشی استفاده می‌شود که بدون در نظر گرفتن‌ حداقل‌ معیارهای قانونی مربوط به مزد و بیمه استخدام شده‌اند.

وی در تشریح وضعیت این گروه از آموزگاران گفت: این معلمان اعم از زن و مرد تحت عنوان معلم آزاد در مدارس دور افتاده‌ای که آموزش و پرورش برای تکمیل کادر آموزشی آن‌ها با مشکل کمبود نیرو مواجه است، بدون بیمه و در ازاء دریافت دستمزی به مراتب کمتر از مزد مصوب شورای عالی کار مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه این معلمان بصورت غیر مستقیم به مدیران مدارس مناطق دور افتاده معرفی می‌شوند، تصریح کرد: ظاهرا امید به شرکت در آزمون استخدامی احتمالی و قبولی در مراحل بعدی آن تنها دلیلی است که باعث ادامه یافتن رابطه به اصطلاح استخدامی این افراد با آموزش و پرورش شده است.

این فعال صنفی کارگران فرهنگی در عین حال یادآور شد: ناتوانی آموزش و پرورش در تکمیل کادر آموزشی مدارس مناطق دور افتاده از آنجا ناشی می‌شود که هم اکنون مجموعه آموزش و پرورش حدود یک میلیون نیروی انسانی دارد اما از آنجا که این تعداد نیروی انسانی هرگز بصورت مناسب میان مناطق توسعه یافته و دور افتاده توزیع نشده‌اند، اکنون نزدیک به ۵۰ هزار نفر از کادر آموزشی این وزارتخانه به عنوان نیروی مازاد مناطق توسعه یافته تلقی می‌شوند.

دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران افزود: به بیان ساده ‌تر در سالیان گذشته افراد زیادی تحت عنوان معلم حق التدریسی، پیمانی، نیمه رسمی و حتی رسمی جذب کارد آموزشی وزارت آموزش و پرورش شده‌اند اما سیاست‌های استخدامی وزرای وقت هرگز در جهت متمرکز کردن تراکم استخدام‌ها در مدارس مناطق دور افتاده نبوده است و در نتیجه مسئولان کنونی این وزارتخانه امروز نمی‌توانند کادر آموزشی مازاد خود را به راحتی راهی مدارس دور افتاده کنند.

عبدی بابیان اینکه بدون شک در سنوات گذشته اجرای سیاست‌های غیر اصولی جذب نیروی انسانی باعث شده است بخش قابل توجهی از کادر آموزشی شاغل در وزارت آموزش و پروش را افراد غیر متخصص تشکیل دهند، گفت: معلمان آزاد نیز مانند سایر نیروهای شاغل در آموزش و پرورش هم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و هم به اندازه یک نیروی موظفی تمام وقت تا هفته‌ای ۲۴ ساعت مشغول تدریس در مدارس هستند.

وی افزود: صرف نظر از همه انتقاد‌ها، نیروهای شاغل در کادر آموزشی وزارت آموزش و پروش از دولت توقع دارند که حقوق صنفی آن‌ها را تمام و کمال رعایت کند.

عبدی یادآور شد: با توجه به اهمیت ویژه‌ای که مسئله آموزش و پرورش در تربیت نسل فردا دارد، آثار منفی هرگونه ناکامی اعضای کادر آموزشی در خوشبینانه‌ترین حالت بصورت غیر مستقیم در آینده مشهود خواهد بود.

نوبت کاری پرستاران هنوز بر مبنای مصوبه ۶ سال پیش محاسبه می‌شود

عضو هیات مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت: نوبت کاری پرستاران هنوز بر مبنای حقوق مصوب سال ۸۷ محاسبه می‌شود.

به گزارش14مردادایلنا، وی در این باره گفت: آئین نامه اجرایی تعیین نوبت کاری پرستاران هنوز از سوی دولت تنظیم نشده است. این درحالی است که دولت در سال ۸۷ موظف شده بود ظرف شش ماه از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری این آئین نامه را تنظیم کند.

این فعال صنفی پرستاران ادامه داد: نوبت کاری پرستاران تا پایان سال ۸۷ تابع قانون استخدام کشوری و نظام هماهنگ کارکنان دولت بود اما از ابتدای سال ۸۸ قانون مدیریت خدمات کشوری برای تعیین نوبتهای کاری حاکم شد.

وی افزود: در آن زمان این قانون آئین نامه اجرایی نداشت بنابراین دولت وقت مقرر کرد که نوبت کاری‌ها به طور موقت بر مبنای حقوق مبنای سال ۸۷ محاسبه شود.

وی ادامه داد: این آئین نامه هنوز نوشته نشده و نوبت کاری پرستاران بیمارستان‌های دولتی هنوز و بعد از گذشت ۵ سال، بر مبنای حقوق سال ۸۷ محاسبه می‌شود.

این فعال صنفی پرستاران با اشاره به عدول چندساله دولت از تنظیم آئین نامه اجرایی تصریح کرد: در مهر سال ۹۱، هیات امنای وزارت بهداشت یک آئین نامه اجرایی برای تعیین نوبت کاری پرستاران تنظیم کرد و آن را از فروردین سال ۹۱ قابل اجرا دانست اما این آئین نامه هم اجرایی نشده است. با اجرای این آئین نامه وزارت بهداشت موظف می‌شد برای شش ماهه اول سال ۹۱ هم معوقه نوبت کاری به پرستاران پرداخت کند.

وی در تشریح تفاوت وضعیت پرداخت نوبت کاری پرستاران بخش خصوصی و دولتی افزود: پرستاران بیمارستان‌های خصوصی بر اساس مزد مصوب شورای عالی کار نوبت کاری خود را دریافت می‌کنند. نوبت کاری این پرستاران بسته به نوع شیفت کاریشان ۱۰، ۱۵ و ۲۲. ۵ درصد از حقوق مصوب شورای عالی کار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نوبت کاری پرستاران بیمارستان‌های دولتی بر مبنای حقوق مصوب کارکنان دولت در سال ۸۷ محاسبه می‌شود. با تنظیم آئین نامه این مبنا افزایش می‌یابد و در نتیجه حقوق پرستاران نیز بیشتر خواهد شد.

تعطیلی یک سوم واحدهای تولیدی همدان

خبرکوتاه:به گزارش14مردادایلنا،در حال حاضر از حدود ۱۵۰۰ واحد تولیدی بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی کوچک در شهرستان همدان و فامنین به‌علت سوء تدبیر مسئولان دولتی، نبود سرمایه در حال گردش و عدم تخصیص نقدینگی از سوی بانک‌ها تعطیل شده‌اند.

تجمع ساكنان مسکن مهر پارس آباد مقابل فرمانداري دراعتراض به افزایش قیمت

ساكنان مسکن مهر پارس آباد با حضور در جلوي درب فرمانداري به افزايش قيمت مسکن مهر این شهرستان اعتراض کردند.

به گزارش14مردادآران مغان،امروز بيش از 50 نفر ازساكنان مسکن مهر پارس آباد با حضور در جلوي درب فرمانداري با تنظیم نامه اعتراض آمیز گلایه های خود را نسبت به افزایش قیمت مسکن مهر اعلام کردند.

يكي از معترضان حاضر در اين تجمع گفت: دیگر از انتظار و هزینه نمودن برای واحدها خسته شده ایم، برای ما که دارایی چندانی نداریم و و کسب درآمدمان اندک است، پرداخت افزایش قیمتها بسیار سخت است.

وی افزود: طرحی که برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته شده بود و می‌بایست ماهانه به صورت ساده 328 هزار تومان و به شیوه پلکانی ماهی 245 هزار تومان و با باز پرداخت 20 ساله پرداخت شود ولی به علت پنج سال کم کاری پیمانکار اکنون اعضا باید این وام را 15 ساله و ماهانه نيز بالاي 400 هزار تومان اقساط پرداخت کنند.

یکی دیگر از معترضان نيز بيان كرد: کیفیت پایین واحدهای مسکونی ساخته شده به حدی است که هنوز از عمر این واحدها چیزی نگذشته، ولی به راحتی می‌توان وجود رطوبت در ساختمان را مشاهده کرد.

وي ادامه داد: مشکلات مسکن مهر در پارس آباد به حدی فراوان و درد‌آور است که اگر می‌دانستم، خانه‌دار شدن به این وضع خواهد بود ترجیح می‌دادم مستأجر بمانم.

يكي ديگر از معترضان نيز اظهار داشت: تمام کسانی که در مسكن مهر ساكن هستند از اقشار کم درآمد و نیازمند به خانه بوده که از تمام زندگی خود مایه گذاشته و با پول وام ازدواج و حتي فروش طلاهاي همسرانشان موفق شدند تا سرمايه اي جور كرده و به اين مساكن نقل مكان كنند و درست نيست كه پيمانكار اين پروژ ها نسبت به افزايش نجومي آن كنند.

دو سقوط از اسکلت ساختمان  درمشهد یک مصدوم و یک قربانی از کارگران ساختمانی گرفت

تکرار حوادث ساختمانی در مشهد زنگ خطر را برای کارگران و کارفرمایان به صدا در آورد؛ دو سقوط از اسکلت ساختمان امروز یک مصدوم و یک قربانی از کارگران ساختمانی گرفت.

به گزارش14مرداد مهر،سرپرست ایستگاه 2 آتش نشانی مشهد اظهار کرد: در حادثه ای نصاب اسکلت ساختمان در مشهد در حال جوشکاری از ارتفاع 32 متری سقوط و در دم جان باخت.

احمد مرندی گفت: در این حادثه که در خیابان آیت الله شیرازی مشهد در یک ساختمان در حال احداث رخ داد؛ ایستگاه 2 آتش نشانی مشهد برای امدادرسانی در محل حاضر شد.

وی در توضیح حادثه گفت: متاسفانه مشخص شد این جوان جوشکار از طبقه پنجم به طبقه منفی سه در حالی که قصد بستن سیم بوکسل تاور را داشته سقوط کرده است.

وی افزود: آتش نشانان با حضور در محل حادثه آهن های معلق را بستند تا رفع خطر شود.

مرندی  بیان کرد: تکرار حوادث ساختمانی در مشهد لزوم توجه به ایمنی در کار نشان می دهد.

همچنین سرپرست ایستگاه آتش نشانی 3 و 34 آتش نشانی مشهد در توضیح حادثه ای دیگر در یک ساختمان تجاری اظهار کرد: در این حادثه نیز نصاب شیشه که با دستگاه فرز در حال کار بود دچار برق گرفتگی شد و از داربست سقوط کرد.

محسن اسدی به مهر گفت: این مرد 24 ساله که در مجتمع تجاری در بلوار سجاد مشهد مشغول کار بود در اثر برق گرفتگی از ارتفاع 6 متری بر روی حفاظ داربست سقوط کرد.

به گفته اسدی این کارگر  به دلیل برق گرفتگی دچار سوختگی دست و پا نیز شد.

در حالی هنوز غفلت از ایمنی در کار در شهر مشهد در حوادث ساختمانی حرف اول می زند که هر حادثه آسیبی جدید برای کانون یک خانواده محسوب می شود.

مرگ کارگر جوان در حادثه سقوط بالابر ساختمان نیمه ساز

بعدازظهر روز13شهریور،سقوط ناگهانی بالابر یک ساختمان در حال ساخت در شرق تهران، خیابان هفده شهریور، خیابان عامری،موجب سقوط و مرگ یک کارگر جوان شد.

به گزارش 14مرداد پایگاه خبری 125، سعید قنبری فرمانده نجات ایستگاه 3 در این باره گفت: کارگری حدودا 24 ساله هنگام کار در ساختمانی نیمه کاره و در زمان جابجایی بالابر در طبقه پنجم، ناگهان به داخل کوچه سقوط کرد.

وی افزود: آتش نشانان بلافاصله با تجهیزات لازم اقدام به ایمن سازی کامل محل کرده و پس از تثبیت کردن بالابر، مصدوم را از محل خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس دادند و فوت این کارگر از سوی نیروهای اورژانس،تاییدشد.

جان باختن کارگری هنگام نظافت آسانسور

عصر روز13شهریور،كارگری35 ساله كه در یک ساختمان نوساز 6 طبقه مسکونی،واقع دریوسف آباد، خیابان ابن سینا، مشغول نظافت آسانسور آن بود در بین دیواره چاهک و کابین آسانسور گیر کرد و جان داد.

به گزارش 14مرداد پایگاه خبری 125، این کارگر بر اثر حرکت ناگهانی آسانسور و ماندن در لای دیواره ی آسانسور به سختی دچار مصدومیت شده و جان خود را از دست داد.

چهاردهم مرداد ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری15مرداد1393

- گفتگو با شادی رسولی،همسر کارگر زندانی یوسف آبخرابات - دلتنگی های هانا و وضعیت پزشکی یوسف

- نمایندگان اخراجی کارگران پالایشگاه آبادان در انتظار قضاوت وزارت کار

- شکایات کارگران سنگ آهن مرکزی جزو صورت جلسه رسمی کارگروه پیگیری حقوق شهرنیامد!

- سرنوشت مبهم پرونده چپاول اموال کارگران در هیاهوی سیاسی

- دفاع مدیران دولت یازدهم از طرح «استاد-شاگردی» ناامید کننده است

- عدم پرداخت حق وحقوق پرستاران بیمارستان محلات

- کارگران خدماتی فرودگاه مهرآباد هر ماه منتظر اخراج‌اند

- شرایط کاری کارگران صنعت کفش مناسب نیست

- مانع‌تراشی ادارات دولتی اهواز در راه بازنشستگی کارگران کارخانه فارسیت اهواز

-70 درصد واحدهای صنعتی کردستان تعطیل و نیمه تعطیل است

- رشد 30 درصدی حوادث کار در استان یزد

- کشته‌شدن کارگر کارخانه خوراک دام بر اثر سقوط در سیلوی نگهداری

- مرگ کارگری بدنبال گازگرفتگی در اعماق چاه

- پایان ۳۶ سال انتظار، مدیر «مادران میدان مایو» نوه اش را پیدا کرد

گفتگو با شادی رسولی،همسر کارگر زندانی یوسف آبخرابات - دلتنگی های هانا و وضعیت پزشکی یوسف

سلام به شما خانم شادی رسولی!

ما و بسیاری از فعالین کارگری و تشکل های کارگری داخلی و جهانی نگران وضعیت جسمی یوسف آبخرابات از اعضای کمیته هماهنگی هستیم، میشه بگید یوسف تا الان چند بار بازداشت و زندانی شده و دلایل بازداشت و زندانی شدنش چی‌ بوده؟

ـ یوسف الان مدت ۷ ماهه که در زندان مهاباد محبوس هست و مدت محکومیت زندانش ۲ ساله. یوسف و واحد سیده هر کدام ۲ سال و محمد مولانایی هم ۱ سال حکم زندان گرفتند که تنها دلیلش فعالیت کارگری و دفاع از حق و حقوق کارگران بوده و اونها که الان در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان مهاباد هستند ، یوسف تا حالا ۳ بار بازداشت شده بود که دفعات قبلی‌ فقط بازداشت موقت بود و بعد از مدتی‌ آزاد میشد اما این بار ۲ سال حکم گرفت دلیل بازداشت و زندان یوسف هم فقط دفاع از حقوق خودش به عنوان یک کارگر و دیگر کارگران بود.

در این مدت ۷ ماه که یوسف در زندان بوده آیا شما ملاقات حضوری هم باهاش داشتید؟

ـ بله ملاقات داشتیم.

طبق خبری که در سایت کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری منتشر شده یوسف از ناحیه شبکیه چشم مشکل داره و باید در بیرون از زندان تحت مداوا قرار بگیره ، شما چه اقداماتی برای یوسف در این زمینه انجام دادید و آیا اقدامات شما نتیجه بخش بوده؟

ـ در ماه قبل، ما پرونده یوسف را از بیمارستان لبافی نژاد در تهران گرفتیم و تحویل دادستانی و اداره اطلاعات دادیم ولی‌ هنوز به ما هیچ جوابی‌ ندادند که ‌مرخصی میدهند یا نه ، چون یوسف به شدت از ناحیه چشم درد داره و ما امیدواریم که مسئولان با ‌مرخصی موافقت کنند تا یوسف بتونه بره پیش دکتر خودش چون قبل از زندان هر ۲ ماه یک بار برای معاینه چشمش میرفت پیش دکتر ، چند روز پیش که باهاش حرف زدم گفت دیگه حتی نمیتونه کتاب یا روزنامه بخونه و هر دفعه که پائین رو نگاه می‌کنه به شدت چشم و سرش درد میگیره.

خانم رسولی ! شما چند فرزند دارید و شرایط فرزندانتان در نبود یوسف چگونه است؟

ـ ما یک دختر ۵ ساله داریم که اسمش هست هانا ، دخترم در نبود یوسف به شدت احساس دلتنگی میکنه چون خیلی‌ به یوسف وابسته بود و از وقتی‌ که یوسف رفته زندان دخترم به شدت گوشه‌ گیر شده و همش بهانه یوسف رو میگیره حتی چند بار که دید بعضی‌ از پدرا بچه هاشان را بغل میکنند شروع به گریه کرد و میگه مامان چرا بابای من رفته زندان و من نمیتونم برم بغلش ، چون سنش خیلی‌ کمه نمیتونه درک کنه که چرا باباش رفته زندان.

آیا با نبود یوسف خانواده شما دچار مشکلات اقتصادی هم شده؟

ـ بله ، چون ما مستاجر هستیم و ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان فقط کرایه خانه باید پرداخت کنیم حالا بقیه مخارج زندگی را هم شما در نظر بگیرید ، من خودم الان دارم کار می‌کنم اما حقوق ماهیانه من بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در ماهه که حتی پول اجاره خانه ما هم نیست و غیر از این هیچ درآمد دیگه‌ای هم نداریم که بخواهیم خودمان را تامین کنیم.

شما چه پیامی به عنوان یک کارگر و نیز همسریک فعال کارگری زندانی برای کسانی که این گفتگو را می خوانند دارید؟

ـ امیدوارم تمام زندانیان سیاسی و کارگران زندانی از زندان آزاد بشن ، از دوستان و آشنایان می‌خواهم که از خانواده های کارگران زندانی و از جمله خانواده کارگران زندانی یوسف آبخرابات، واحد سیده و محمد مولانایی حمایت کنند و پشت ما را خالی نکنند چون بزرگترین دلگرمی و پشتوانه ما حمایت همین دوستان و آشنایان از ماست و از همه می‌خواهم که برای آزادی یوسف و تمام کارگران زندانی تلاش کنند.

تهیه و تنظیم گفتگو از کلاکیان- دوازده مرداد ماه ۱۳۹۳

مطلب دریافتی-بازانتشار از کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۱۳ مرداد ۱۳۹۳

نمایندگان اخراجی کارگران پالایشگاه آبادان در انتظار قضاوت وزارت کار

پس از گذشت سه ماه از بیکارسازی دو نماینده کارگری در بخش حمل و نقل پالایشگاه آبادان، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی منطقه آزاد اروند هنوز حکم نهایی خود را در خصوص این پرونده صادر نکرده است.

به گزارش15مردادایلنا،سیامک ملک یکی از دو کارگر اخراجی و نماینده سابق بخش حمل ونقل پالایشگاه آبادان در این باره گفت: طبق مقررات مناطق آزاد اداره کار باید ظرف مدت ۱۰ روز به پرونده شکایت کارگران رسیدگی کند و همینطور پس از گذشت ۴۰ روز حکم نهایی را به شاکیان پرونده اعلام کند، که در این پرونده به نظر می‌رسد اداره کار مناطق آزاد تعلل کرده است.

این کارگر بیکار شده افزود: اداره کار بعد از برگزاری سه جلسه در خصوص پرونده شکایت من و همکارم که با حضور کارفرما انجام گرفته است تا کنون از صدور حکم به دلایلی که ما از آن بی‌اطلاع هستیم خوداری کرده است.

به گفته این کارگر اخراجی، مقررات کار مناطق آزاد بطور یکجانبه به سود کارفرماست و دست او را برای اخراج کارگر بطور کامل باز گذاشته است.

سیامک ملک با بیان اینکه ما امیدی به صدور رای بازگشت بکار خود نداریم، در خصوص جزئیات دلایل اخراج خود و همکارش آقای عباس غلامی با ۲۴ سال سابقه کاری گفت: اخراج ما دو نفر به عنوان نماینده کارگران قرار دادی و پیمانی پالایشگاه آبادان از سوی شرکت «ثمین صنعت» به عنوان مجری بخش حمل نقل پالایشگاه آبادان پس از آن صورت گرفت که ما مخالفت خود را با امضاء قرار داد بیش از ۸۰ کارگر قرار دادی و پیمانی که به صورت یکسویه تنظیم شده بود اعلام کردیم و کارگران نیز حاضر به امضای قرارداد یکسویه نشدند.

به گفته وی، شرکت «ثمین صنعت» در حالی این دو نماینده کارگری را به بهانه اتمام مهلت قرارداد اخراج کرد که هنوز حدود یک ماه و نیم دیگر از اعتبار قرارداد کاری آنان باقی مانده بود و بعد از اخراج این دو کارگر، کارفرما موفق به امضاء قرارداد با سایر کارگران شد.

انتظار پنج ماهه کارگری که مقاومت کرد

نماینده بیکار شده کارگران بخش حمل و نقل پالایشگاه آبادان در ادامه این گفتگو از انتظار پنج ماهه یکی دیگر از کارگران این پالایشگاه برای صدور رای اداره کار خبر داد و مدعی شد: در تاریخ ۲۹ اسفند ماه سال ۹۲ مهدی آل بویه کارگر بخش شستشوی کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان که زیر نظر شرکت پیمانکاری «نقشینه فردوس» کار می‌کرد به دلیل مقاومت در برابر امضای برگه تسویه حساب پیش از انعقاد قرار داد، بیکار شد.

او گفت: این کارگر که تا هم اکنون نیز بیکار و بلاتکلیف است در تاریخ ۶ فروردین ماه سال جاری به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی منطقه آزاد اروند شکایت کرد ولی هنوز این اداره بعد از چند مرحله رسیدگی، حکم نهایی در خصوص این پرونده صادر نکرده است.

شکایات کارگران سنگ آهن مرکزی جزو صورت جلسه رسمی کارگروه پیگیری حقوق شهرنیامد!

درمورد حل مشکلات ،گله ها و شکایات کارگران وپیگیری آن:درآخرین جلسه رسمی کارگروه پیگیری حقوق شهر که درتارخ 05/05/93 تشکیل شد و عسکری،مدیرعامل سنگ آهن،حضور نداشت ، نامه های کارگران مطرح شد،ولی با نظر فرماندار جزو صورت جلسه نیامد و قرار شد خود ایشان برای رفع مشکلات پیگیری کند .

به گزارش 15مرداد ماین نیوز، طی مصاحبه ای که با رئیس شورای شهر بافق درمورد نتایج تشکیل کارگروه مطالبات شهرستان بافق داشتیم،حسن تشکری اینچنین عنوان کرد:

تاکنون چهار جلسه تشکیل شده است و بعضا به خاطربعضی مسائل مجبور شدیم صورت جلسات را کم یا زیاد کنیم وگاهی مواقع درمورد بعضی موضوعات روز نیز تصمیماتی گرفته شده است.

جهت جلسات به سمتی بوده که دستور وزیر مبنی بر لغو واگذاری سهام (از100٪) به قوت خود باقی بماند و اگرقرار است واگذاری صورت بگیرید حق شهرلحاظ شود.

وی عنوان کرد گام بعدی دعوت از وزیرکار ورفاه اجتماعی بود که قرار شد درماه رمضان دیداری داشته باشیم ولی با توجه به مسائل پیش آمده از جمله دستور دفتر رهبری مبنی بر مسکوت ماندن 100٪ قضیه واگذاری وبه خاطر اینکه می خواستیم مطالبات جمع بندی شده به وزیر برای تصمیم گیری عرضه گردد، به زمان دیگری موکول شد.

وی در مورد استفاده از ظرفیت حضور رئیس مجلس و کمیسون شوراها در استان گفت:طبق خبرهای دریافتی قرار شده که به زودی جلسه ای با رئیس مجلس،لاریجانی و وزیر کار ورفاه اجتماعی در استان داشته باشیم ولی شخصا امیدوارم نامه دفتر رهبری مبنی بر مسکوت ماندن 100٪ واگذاری تا آخر این هفته رسما اعلام بشود که روند کار را بسیار تسریع خواهد کرد .

وی درمورد جلسه دفتر امام جمعه وحل مشکلات ،گله ها و شکایات کارگران وپیگیری آن بیان داشت :درآخرین جلسه که درتارخ 05/05/93 تشکیل شد و عسکری،مدیرعامل سنگ آهن،حضور نداشت ، نامه های کارگران مطرح شد،ولی با نظر فرماندار جزو صورت جلسه نیامد و قرار شد خود ایشان برای رفع مشکلات پیگیری کند .

لازم به ذکر است علیرغم اینکه طبق شنیده ها نامه ای از طرف استانداری به مدیریت سنگ آهن ابلاغ شده که از عزل و نصب کسانی که در قضیه اخیر معدن نقش داشته خودداری کنند . بلافاصله بعد از جلسه 05/05/93 کارگروه مطالبات ،تشکری ازمدیریت سه چاهون برکنار و به عنوان مشاور مدیر عامل چغارت منصوب میشود.

سرنوشت مبهم پرونده چپاول اموال کارگران در هیاهوی سیاسی

یک فعال مستقل کارگری تعلل در رسیدگی به پرونده شکایت از مدیران ارشد تامین اجتماعی را ناشی از فساد گسترده در سیستم اقتصادی کشور دانست.

پروین محمدی در این باره به ایلنا گفت: تعلل قوه قضائیه نشان می‌دهد ریشه فساد مالی در تامین اجتماعی صرفا ناشی از افراد نبوده و سیستم این سازمان بدلیل فقدان نظارت عملی ـ و نه نمایشی - کارگران از اساس قابلیت فساد پذیری دارد.

این کارگر بازنشسته کارخانه صنایع فلزی ایران افزود: مهم‌تر از عدم رسیدگی قوه قضائیه به این پرونده و باقی ماندن مدیران متهم در سمتهای خود، دخالت دولت‌ها در اداره تامین اجتماعی است. کارگران دستی در انتصاب مدیران این سازمان ندارند درحالی که منابع مالی تامین اجتماعی از مزد کارگران تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که کارگران به عنوان صاحبان اصلی تامین اجتماعی هیچ دخالتی در اداره و مدیریت منابع مالی این سازمان ندارند، زمینه برای فساد مالی گسترده فراهم است.

محمدی تصریح کرد: هنوز هیچ محکومیتی علیه مدیران متهم صادر نشده كه این موضوع می تواند باقی ماندن مدیران متهم در سمتهای خود را توجیه کند. هرچند عملکرد دولت و تامین اجتماعی در سالهای گذشته نشان می‌دهد با جابجایی افراد نیز تغییر چندانی در رویه تامین اجتماعی رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: بدهی ۹۰هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی نشانگر آن است که دولت‌ها همواره به این سازمان به چشم منبعی برای جبران کسری بودجه خود نگاه کرده‌اند.

محمدی با تاکید بر لزوم دخالت کارگران در اداره تامین اجتماعی افزود: منابع مالی این سازمان هیچگاه به دست کارگران مدیریت نشده و علت اصلی فساد مالی در تامین اجتماعی همین مساله است. دغدغه کارگران تنها فساد مالی در زمان مرتضوی نیست بلکه سیستمی است که به مدیران و دولت‌ها اجازه دستبرد به صندوق تامین اجتماعی را می‌دهد.

هدف شکایت کارگران علیه فساد در تامین اجتماعی

این فعال کارگری افزود: بعد از افشای فساد مالی جمعی از کارگران تصمیم به تنظیم شکایت علیه سازمان تامین اجتماعی گرفتند. هدف ما از این شکایت این بود که کارگران به عنوان صاحبان سازمان تامین اجتماعی اجازه ندهند فساد مالی و چپاول اموالشان لابلای دعواهای جناحی و سیاسی گم شود.

وی ادامه داد: کارگران علاوه بر پیگیری فساد افراد در تامین اجتماعی باید به دنبال راهی برای دخالت در اداره سازمان تامین اجتماعی و در واقع اموال خودشان باشند.

محمدی تاکید کرد: کاهش کیفیت خدمات سازمان تامین اجتماعی، کاهش ارزش دفترچه بیمه این سازمان در گذشته و مجبور کردن بیمه شدگان و بازنشستگان تامین به استفاده از بیمه تکمیلی برای دریافت خدمات همگی بیانگر کسری بودجه گسترده تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: این منابع مالی صرف تامین کسری بودجه دولت و فساد مالی مدیران تامین اجتماعی شده و عدم تغییر این مدیران نشان می‌دهد سیستم تامین اجتماعی باید دچار تحولات اساسی شود، نه آنکه صرفا افرادی در راس سازمان تغییر کنند.

دفاع مدیران دولت یازدهم از طرح «استاد-شاگردی» ناامید کننده است

یک فعال کارگری استمرار دفاع سازمان فنی و حرفه‌ای از شیوه نامه استاد –شاگردی در دولت یازدهم را ناامیدکننده و غیر منطقی خواند.

عبدالـله وطن خواه در واکنش به اظهارات اخیر پوراندخت نیرومند، معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در توجیه استمرار اجرای شیوه نامه استاد شاگردی، گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای با مفهوم استثمار نیروی کار آشنا نیست.

واکنش این فعال مستقل کارگری به سخنان اخیر معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای است که گفته بود «نظام استاد شاگردی از زمان آغاز اجرا در مجموع ۴۰ هزار نیروی کار را آموزش داده است و این ۴۰ هزار نفر تعدادی نیستند که به استثمار نیروی کار دامن بزنند».

وطن‌خواه در واکنش به این سخنان گفت: خانم نیروند یا هنوز بزرگی عدد ۴۰ هزار را درک نکرده است و یا اینکه با مفهوم استثمار آشنا نیست.

نماینده کارگران واکیوم پارس بابیان اینکه شیوه نامه استاد شاگردی که در دولت دهم تهیه شد از‌‌ همان ابتدا با اصول قانون اساسی، قوانین کار و تامین اجتماعی، مقاوله نامه‌های بنیادین حقوق کار مبنی بر رعایت ابتدایی‌ترین حقوق کارگر مغایرت دارد، گفت: نمی‌توان به نام ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از شیوه نامه استاد شاگردی دفاع کرد.

این فعال کارگری تاکید کرد: اگر مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به خود زحمت دهند و پیش از دفاع از این شیوه نامه عجیب و غریب مفاد آن را یکبار مرور کند آنگاه متوجه خواهند شد که در این روش، پرداخت هرگونه مزد و حقوق قانونی به فرد «شاگرد» نفی شده است.

به باور وطن خواه مطالعه این شیوه‌نامه نشان می‌دهد که طراحان و مجریان این شیوه نامه آگاهانه یا ناآگاهانه سعی دارند با جایگزین کردن مفاهیم استاد و شاگرد به جای کارفرما و کارگر، به تحلیل رفتن حقوق صنفی نیروی انسانی کمک کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی کسانی که مدعی دفاع از حقوق صنفی کارگران هستند وظیفه دارند تا از مجاری قانون نسبت به اجرای چنین شیوه نامه‌ای معترض شوند.

این کارگر در خاتمه گفت: ما توقع داشتیم که سازمان فنی و حرفه‌ای پس از مشاهده مخالفت کارگران اجرای این شیوه نامه غیر قانونی را متوقف کند اما ظاهرا این سازمان نهایتا قصد بازنگری در این شیوه‌نامه را دارد.

منبع:ایلنا-15مرداد

عدم پرداخت حق وحقوق پرستاران بیمارستان محلات

پرستاری از جمله مشاغلی است که نه تنها تحمل فشار کاری و فیزیکی آن سخت و دشوار است، بلکه تبعات روحی آن نیز به دلیل شرایط خاص محیط کار به اندازهای است که معمولا آن را در زمره مشاغل پر استرس و سخت دنیا طبقهبندی میکنند.

به گزارش15مردادفارس، رئیس‌اکبری تصریح کرد: هر چند مشکلات پرستاران دیگر موضوع تازه‌ای نیست، ولی همچنان کمبود پرستار، تفاوت زیاد درآمد بین پزشک و پرستار، شیفت‌های زیاد و اضافه‌کاری‌های اجباری به خصوص شب‌کاری‌ها، برخوردهای همراهان بیمار با پرستاران، افسردگی ناشی از مشاهده صحنههای درد‌بار، فرسودگی شغلی، احتمال سرایت برخی بیماریهای خونی و عفونی و... از جمله مشکلاتی است که جامعه پرستاری با آن رو به رو است و طی این سال‌ها از این مشکلات ذره‌ای هم کم نشده است.

مسئول بخش اورژانس بیمارستان محلات گفت: با وجود چنین تبعات و بیمهریها در حق پرستاران باز هم این قشر خدوم صبورانه در کاستن رنج بیماران میکوشند و همچنان منتظر نگاه شایسته مسئولان به جایگاه پرستاری در نظام سلامت کشور هستند.

رئیس‌اکبری با اشاره به عدم پرداخت پول لباس پرسنلی بیان داشت: شهریور امسال دو سال و نیم می‌شود که پول لباس پرسنل پرداخت نشده است، این در حالی است که هر بار بازرسان به فرم پرسنل ایراد می‌گیرند ولی غافل از اینکه آنها در این مدت حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

وی پرداخت‌های دیر هنگام اضافه کار پرسنل را از دیگر مشکلات این قشر عنوان و بیان کرد: با توجه به تغییرات قیمتی در تمامی عرصه‌های اقتصادی و تورم موجود عدالت این نیست که پرسنل شیفت‌های اجباری و اضافه کار پر کنند، ولی حقوق آن را بعد از چندین ماه دریافت کنند.

مسئول اورژانس بیمارستان محلات ادامه داد: پرداخت حق مسکن که چند سال گذشته ضمن عدم پرداخت به موقع آن متاسفانه 50 درصد حق مسکن به پرسنل داده می‌شود و این تفاوت قابل گذشت نیست، اگر حق مسکن حق است پس باید کامل پرداخت گردد و اگر هم حقی نیست آن را از قانون حذف کنند تا عدالت به خواست تصمیم‌گیران رعایت شود.

رئیس‌اکبری افزود: پرداخت دیر هنگام پرکیس پرسنل که این نیز درد مزمن دیگری است قابل توصیف و توضیح نیست.

وی گفت: عدم پرداخت به موقع ماموریت‌های پرسنلی که عادت شده است یک ساله پرداخت می‌شود، از دیگر مشکلات پرسنل درمانی است، انصاف نیست پرسنل جان خود را کف دست گذاشته برای نجات جان بیماران یا انجام امور اداری ـ بهداشتی ماموریت بروند، ولی حق و حقوق آن را یک سال بعد دریافت کنند که باید برای آن چاره اندیشی شود.

کارگران خدماتی فرودگاه مهرآباد هر ماه منتظر اخراج‌اند

یک کارگر بخش خدمات فرودگاه مهرآباد از تبدیل وضعیت قرادادهای کارگران خدمات و حمل چرخ دستی هر ۶ ترمینال این فرودگاه از مستقیم به پیمانی خبر داد.

به گزارش15مردادایلنا،این کارگر که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: در سال ۹۰ قرارداد کارگران بخش خدمات از پیمانی به حالت مستقیم تبدیل شد اما ابتدای سال ۹۳ قرارداد‌ها باز به صورت پیمانی بازگشت.

وی افزود: کارگران از این تبدیل وضعیت ناراضی هستند. بعد از ثبت قرارداد‌های مستقیم شرایط مزد و مزایا بهتر شده بود. تا جایی که قبل از بازگشت به حالت پیمانی درآمد کارگران تا یک میلیون تومان هم می‌رسید اما در ۵ ماه گذشته سقف درآمد کارگران ۸۰۰هزار تومان بوده است.

وی در تشریح وضعیت فعلی قرارداد کارگران بخش خدمات فرودگاه مهرآبادگفت: با وجود قرارداد یکساله شرکت پیمانکار با فرودگاه مهرآباد، مدت قرارداد کارگران یک ماهه شد به این ترتیب که کارگران برای ادامه کار باید هرماه قرارداد امضا کنند.

این کارگر با بیان این ادعا كه کارگران اطلاع چندانی از مفاد این قرارداد‌ها ندارند و فیش حقوقی به آن‌ها داده نمی‌شود،ادامه داد: کارگران بخش چرخ دستی و نظافت فرودگاه مهرآباد هیچ مزایایی دریافت نمی‌کنند. حق عائله‌مندی، مسکن و خواربار به آن‌ها پرداخت نمی‌شود و مبلغ بن کارگری آن‌ها کمتر از ۲۰هزار تومان است.

وی ادامه داد: این کارگران خدماتی حق ناهار ندارند و برای رفت و آمدشان حق سرویس پرداخت نمی‌شود.

این کارگرافزود: با وجود سه شیفت کار، دستمزد کارگران با مزد اضافه کاری نهایتا به ۸۰۰هزار تومان می‌رسد.

براساس این گزارش،مدیرکل فرودگاه مهرآباد در پاسخ به علت تبدیل وضعیت قرارداد کارگران خدماتی این فرودگاه را اینطور بیان کرد: تبدیل وضعیت قرارداد‌ها در سال ۹۰ و دوباره در سال ۹۳ در راستای بخشنامه دولت‌های وقت بوده است.

علی رستمی ادامه داد: در سال ۹۰ طبق بخشنامه دولت قرارداد کارگران به حالت مستقیم تبدیل شد. در سال جاری هم نظر به لغو بخشنامه تبدیل وضعیت قراردادهای کارکنان در سال گذشته، قرارداد‌ها به حالت پیمانی بازگردانده شد.

وی درخصوص عملکرد شرکت پیمانکاری کارگران خدماتی فرودگاه مهرآباد گفت: شرکت «مرکز خدمات خانه ما» در مناقصه پیمانکاری محاوط فرودگاه مهرآباد برنده شد و در حال حاضر این شرکت مسئول انعقاد قرارداد با کارگران بخش نظافت و چرخ دستی است.

رستمی ادامه داد: ۳۲۰ کارگر برای بخش خدمات با این شرکت همکاری می‌کنند.

شرایط کاری کارگران صنعت کفش مناسب نیست

مشاور صنعت و تجارت استاندار آذربایجان‌شرقی از نحوه بکارگیری و شرایط کاری کارگران صنعت کفش انتقاد کرد.

به گزارش 15مردادایسنا، احمد محمدزاده در چهارمین همایش ملی صنعت کفش و چرم در تبریز اظهار کرد: در بازدید که از واحدهای تولیدی کفش شرایط کارگران این صنعت را بسیار نامناسب ارزیابی کردم و اگر من نیز جای کارگران برخی از این کارگاه‌ها بودم، حاضر به ادامه کار در این شرایط نمی‌شدم.

مانع‌تراشی ادارات دولتی اهواز در راه بازنشستگی کارگران کارخانه فارسیت اهواز

نماینده کارگران کارخانه فارسیت اهواز از خودداری اداره کار و اداره تامین اجتماعی اهواز از اجرای قانون بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور در مورد کارگران این واحد تولیدی انتقاد کرد.

به گزارش15مردادایلنا،این کارگر که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: از سال ۹۰ در پی سیاست‌های محدود کننده و بازدارنده از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهداشت و درمان در تولید و فروش محصولات سرطان‌زای «آزبستی» از چرخه تولید، اداره تامین اجتماعی و اداره کار اهواز از پذیرش سوابق سخت و زیان آور کارگران این واحد خوداری می‌کنند.

او با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰۰ کارگر فارسیت اهواز مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور هستند افزود: تامین اجتماعی و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی اهواز مدعی‌اند که چون از دو سال پیش مواد آزبستی از تولید این شرکت حذف شده‌اند، کارگران نمی‌تواند از مزایای قانونی مشاغل سخت زیان آور در این مدت‌زمانی استفاده کنند.

این شرایط در حالی از سوی این دو نهاد دولتی برای کارگران به وجود آمده است که کارگران بین ۱۸ تا ۲۰ ساله در تولید محصولات آزبستی فعال بوده‌اند و هم اکنون نیز محصولات آزبستی که سال‌ها پیش در این واحد تولید شده‌اند در این کارخانه وجود دارند و کارگران به سفارش مشتریان بر روی این محصولات کارهای پردازش و تراش انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: بر اساس آزمایشهای انجام شده از سوی کار‌شناسان سازمان محیط زیست و مرکز بهداشت استان خوزستان درسال جاری، میزان پراکندگی آزبست در محیط کارخانه فارسیت اهواز ۹ برابر استانداردهای جهانی است.

این کارگر همچنین یاد آور شد: پیش از ممنوعیت تولید محصولات آزبستی از مجموع ۷۰۰ کارگر این کارخانه حدود سه چهارم کارگران به شیوه رایج با مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند اما از سال ۹۰ تامین اجتماعی و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی از پذیرش سختی کار کارگران خوداری می‌کنند.

او با بیان اینکه هم اکنون این ۳۰۰ کارگر رسمی کارخانه با تشکیل پرونده در تامین اجتماعی آماده بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور هستند افزود: اما با وقفه‌هایی که در پرداخت حق بیمه‌شان وجود دارد، امکان بازنشسته شدن ندارند.

70 درصد واحدهای صنعتی کردستان تعطیل و نیمه تعطیل است

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: حدود 70 درصد واحدهای استان کردستان تعطیل و نیمه تعطیل است.

به گزارش15مرداد ایرنا،محمد دره وزمی افزود: 30 درصد واحدهای تولیدی فعال نیز به دلیل سو مدیریت در گذشته، با درد مضاعف فشار تورم و رکود مواجه اند.

رشد 30 درصدی حوادث کار در استان یزد

استان یزد با وجود صنعتی شدن در مسائلی مانند رعایت ایمنی در محیط‏‌های کاری فعالیت متناسب با این رشد کمی نداشته است به نحوی که در سال‏های اخیر شاهد حوادث متعدد کار در واحدهای صنعتی و معدنی استان بوده‌ایم که همواره با تلفات جانی و مالی همراه بوده است.

آمارهای پزشکی قانونی استان یزد نیز که یکی از مراجع اظهارنظرهای رسمی استان محسوب میشود نیز بیانگر افزایش نرخ حوادث کار در این استان صنعتی است.

به گزارش15مردادایسنا،دکتر امید رضا کارگر بیده، مدیر کل پزشکی قانونی استان یزد ، اظهار کرد: فوتی‌های حوادث کار در استان رشد 30 درصدی داشته است.

وی بیان کرد: حوادث کار تنها در سه ماهه نخست سال جاری 13 نفر فوتی و 145 مصدوم داشته است که این آمار در مدت مشابه سال قبل شامل 38 فوتی و 102 مورد مصدوم بوده که به ترتیب با رشد 30 درصدی و 42 درصدی همراه بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعداد فوتی‌های حوادث کار استان یزد در کل سال گذشته 48 نفر شامل یک زن و 47 مرد بوده و تعداد مصدومین این حوزه نیز در سال گذشته 474 نفر شامل 22 زن و 452 مرد بوده است.

کشته‌شدن کارگر کارخانه خوراک دام بر اثر سقوط در سیلوی نگهداری

معاون فنی و عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار از کشته‌شدن کارگر کارخانه خوراک دام بر اثر سقوط در سیلوی نگهداری این کارخانه خبر داد.

به گزارش15مردادفارس،آتشیار دوم عباس معصومی صدر امروز با بیان حادثه کارخانه خوراک دام سبزوار اظهار داشت: این جوان 27 ساله در حال کار در قسمت بالایی سیلو و در حال ریختن خوراک به درون قیف ورودی این سیلو بوده که به دلایل نامعلوم متاسفانه به درون آن سقوط می‌کند و به دلیل خفگی جان خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه کانال ورودی بیش از پنج متر ارتفاع داشته است، خاطر نشان کرد: این کارگر جوان براثر سقوط و سپس ورود خوراک دام به درون سیلو در داخل آن گیر می‌کند که با وجود تلاش یک ساعته آتش‌نشانان این فرد جان خود را از دست می‌دهد.

مرگ کارگری بدنبال گازگرفتگی در اعماق چاه

امروز در میدان شهید هرندی، خیابان لرستان،یک کارگر جوان افغانستانی هنگام کار در اعماق 12 متری چاه یک کارگاه در حال ساخت دچارگازگزفتگی شد وجان باخت.

به گزارش 15مرداد پایگاه خبری 125، محمود صادقی، افسر آماده منطقه 5 آتش نشانی در این باره اظهار داشت: با رسیدن به محل حادثه یک کارگاه در حال ساخت و در مرحله اسکت دیده می شد که در طبقه منفی 4 آن چاهی به عمق 12 متر حفر شده و کارگر افغانی 35 ساله ای در اعماق آن در حال کار بود.

وی افزود: در پی عدم پاسخگویی این کارگر، دیگر همکاران وی حادثه را به سامانه 125 اطلاع رسانی کردند که نجاتگران نیز با بکارگیری ابزار و زدن کارگاه مناسب به درون چاه رفته و جسم بی جان کارگر را بیرون کشیده و تحویل امدادگران اورژانس دادند که معلوم شد به تائید آن در اعماق چاه فوت کرده است.

پایان ۳۶ سال انتظار، مدیر «مادران میدان مایو» نوه اش را پیدا کرد

به گزارش6اوت یورونیوز،نماد تاریخی «مادران ميدان مايو» در آرژانتين پس از ۳۶ سال انتظار، سرانجام نوه اش را که در دوران دیکتاتوری نظامی ناپدید شده بود پیدا کرد.

نوه استلا کارلوتو در ۲۶ ژوئن سال ۱۹۷۸ در زندان بدنیا آمد. مادرش هنگامی که او را حامله بود توسط نیروهای نظامی ربوده و زندانی شد.

گیدوی ۳۶ ساله گرچه مادرش را که پس از شکنجه به ضرب گلوله در زندان کشته شد از دست داد اما مادربزرگش هنوز زنده است. او که مدیر سازمان مادران میدان مایو است ضمن ابراز خوشحالی از پیدا شدن نوه اش می گوید:

«جای خالی اش پر می شود و عکس او هم در قاب خالی جای می گیرد. عکس او را دیدم. نوه زیبارویم موسیقیدان است. می خواهم قبل از مرگم او را در آغوش بگیرم و خوب به چشمانش نگاه کنم. ما به راه خود ادامه می دهیم تا به هدفمان برسیم. ما سایر کودکان ناپدید شده را پیدا خواهیم کرد

مادران میدان مایو، سازمانی با هدف یافتن آنهایی است که در دوران سیاه حکومت نظامیان در سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ میلادی ناپدید شده اند. برخی ازآنها در زندانها دارای فرزندانی شدند که تا سالها هویت آنها نامعلوم مانده بود.

تخمین زده می شود نزدیک به ۵۰۰ کودک در زندان ها بدنیا آمدند. سازمان مادران میدان مایو با استفاده از آزمایش دی ان ای، تعداد زیادی از این افراد را شناسایی و به خانواده ها و نزدیکانشان معرفی کرده است.

پانزدهم مردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری16مرداد1393

- علیرغم اعتراض خانواده ستاربهشتی به اتهام قتل شبه عمد حکم پرونده قطعی شد

- عدم پرداخت12ماه حقوق کارگران کارخانه فارسیت دورود - خطراخراج بیخ گوش کارگران

- عدم پرداخت 8ماه حقوق کارگران سد چپرآباد در شهر اشنویه

- عکس وعده دولت  قیمت اکثر کالاهای مورد نیاز  طی یک سال افزایش یافت!

- جنبش زحمتکشان فلسطین برای استقلال

علیرغم اعتراض خانواده ستاربهشتی به اتهام قتل شبه عمد حکم پرونده قطعی شد

حکم شعبه 1057 دادگاه جزایی تهران مبنی بر محکومیت مامور پلیس متهم در پرونده فوت ستار بهشتی به سه سال حبس تعزیری، دو سال اقامت اجباری در برازجان و 74 ضربه شلاق به اتهام توهین و فحاشی از سوی شعبه 14 دادگاه تجدید نظر استان تهران قطعی شد.

به گزارش16مردادایرنا،گیتی پورفاضل وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی روز پنجشنبه ضمن اعلام این خبر افزود: در دادنامه ای که برای خانواده ستار بهشتی ارسال شده دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم دادگاه قبلی را تایید کرده است.

براساس این گزارش ستار بهشتی وبلاگ نویس ایرانی 9 آبان ماه سال 1391 توسط پلیس فتا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شد و سه روز پس از بازداشت یعنی 13 آبان ماه درگذشت.

پس از فوت ستار بهشتی با شکایت اولیای دم پرونده ای به اتهام قتل عمد تشکیل شد اما شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی تهران مرگ ستار بهشتی را قتل شبه عمد تشخیص داد که وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی به این مساله اعتراض کرد و پرونده برای رفع اختلاف به شعبه 1057 دادگاه کیفری کارکنان دولت ارجاع شد. پس از چند مرتبه رفت و آمد پرونده بین دادسرا و دادگاه، دادگاه مرگ ستار بهشتی را شبه عمد تشخیص و آن را به دادسرای جنایی ارجاع داد.

در نهایت رسیدگی به پرونده ستار بهشتی به اتهام قتل عمد بسته شد و دادسرا از خانواده او خواست برای پیگیری اتهام قتل شبه عمد شکایت جدیدی ارایه کنند که اولیای دم ستار بهشتی در نامه ای به دادستانی تهران از اینکار خودداری کردند.

پس از آن دادستانی تهران پرونده را با اتهام قتل شبه عمد به جریان انداخت و با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه 1057 مجتمع قضایی کارکنان دولت به ریاست قاضی حیدری ارجاع کرد.

شعبه دادگاه 19 فروردین ماه امسال جلسه رسیدگی به دادگاه مامور متهم در این پرونده را برگزار و وی را به سه سال حبس تعزیری، دو سال اقامت اجباری در برازجان و 74 ضربه شلاق تعزیری بابت اتهام توهین و فحاشی محکوم کرد.

این حکم با اعتراض متهم پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدید نظرخواهی به شعبه 14 دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال شد که شعبه تجدید نظر در نهایت حکم دادگاه قبلی را تایید کرد.

عدم پرداخت12ماه حقوق کارگران کارخانه فارسیت دورود - خطراخراج بیخ گوش کارگران

کارگران شرکت فارسیت دورود با این که حدود 12 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند ولی با توان و ایثار هم اکنون در حال کار و فعالیت هستند و نگذاشته اند کارخانه تعطیل شود.

به گزارش16مردادتسنیم مدیر عامل شرکت فارسیت دورودافزود: 40نفر از کارگران که درخواست بازخریدی داشته اند اقدامات لازم صورت گرفته است و 11 نفر در صف مانده اند.

موسوی افزود: هم اکنون 351 نفر در شرکت فارسیت دورود در حال فعالیت هستند و متأسفانه ما 70 نفر نیروی مازاد داریم که کار هم می کنند ولی مازاد هستند و ما هزینه اضافه پرداخت می کنیم و با این شرایط نمی توانیم در بازار رقابت کنیم زیرا رقبا قیمت محصولات خود را پایین آورده اند و قیمت تمام شده ما الان بالا است، ما با این هزینه ها و نیروهای مازاد اعلام خطر می کنیم.

عدم پرداخت 8ماه حقوق کارگران سد چپرآباد در شهر اشنویه

مسئولان شرکت "سه کوه" ٨ ماه است از پرداخت حقوق کارگران سد چپرآباد خودداری می‌کنند. تاکنون کارگران چندین بار به این وضعیت اعتراض نموده‌اند، اما در برابر، نه تنها هیچ پاسخی را دریافت نکرده‌اند بلکه در بیشتر موارد از کار اخراج شده‌اند.

به گزارش 16مردادکُردپا، یکی از کارگران این سد اعلام کرد: از آغاز به کار این پروژه، مهندسان و مسئولان شرکت به‌طور مداوم برای کارگران و حتی ساکنین منطقه مشکل ایجاد می‌کنند.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود، گفت: تاکنون کارگران چندین بار به این وضعیت اعتراض نموده‌اند، اما در برابر، نه تنها هیچ پاسخی را دریافت نکرده‌اند بلکه در بیشتر موارد از کار اخراج شده‌اند.

سال گذشته نیز به بهانه کمبود بودجه، حقوق ٥ ماه کارگران را پرداخت نکرده و بیش از ٢٠ کارگر نیز از کار اخراج شده‌اند.

براساس این گزارش،پروژه ساخت سد چپرآباد در شهر اشنویه از سال ٨١ آغاز به کار و قرار بود طی ٥ سال افتتاح شود.

شرکت "سپانو" به عنوان طرف اصلی قرارداد، پروژه ساخت سد چپرآباد را برعهده گرفته است و چند شرکت نظیر "کاوش سازه ماد"، "آی، تی، پی"، "پویاب" و "فریاب" به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سپانو در ساخت این پروژه شرکت داشته‌اند.

به گفته شهروندان این منطقه، شرکت سپانو یک شرکت عمرانی نبوده، بلکه غالبا طرح‌های عمرانی را برعهده گرفته، اما به دلیل حمایت نهادهای حکومتی توانسته بود ساخت این پروژه را برعهده بگیرد.

در آغاز به کار این پروژه، آب آشامیدنی ساکنین روستای چپرآباد از سوی شرکت سپانو قطع و ساکنین این روستا برای تامین آب آشامیدنی مجبور به حفر چاه شده‌اند.

شبکه بهداشت شهر اشنویه پس از آزمایش آب چاه‌های این روستا اعلام کرد: آب آشامیدنی با "فاضلاب" مخلوط شده و برای آشامیدن نامناسب است، اما ساکنین این روستا به ناچار از آن استفاده می‌کنند و علی‌رغم درخواست برای لوله‌کشی دوباره آب آشامیدنی سالم، شرکت سه کوه با آن مخالفت می‌کند.

پس از ورشکستگی شرکت سپانو، شرکت سه کوه ساخت این پروژه را برعهده گرفته است.

عکس وعده دولت  قیمت اکثر کالاهای مورد نیاز  طی یک سال افزایش یافت!

با گذشت یک سال از عمر دولت یازدهم،با نگاه به قیمت کالاهای اساسی در بازار مشاهده می کنیم که گرانی به ویژه در کالاهای اساسی هنوز مهار نشده است.

نگاهی به آمار رسمی قیمت مواد خوراکی که در گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی منتشر می شود حکایت از افزایش قیمت کالاهای اساسی از ابتدای سال تا کنون و به طور مشخص بعد از انتخابات ریاست جمهوری دارد. بعبارت دقیق تر مقایسه قیمت‌ها براساس گزارش مورد اشاره نشان می دهد که قیمت اکثر کالاهای مورد نیاز مردم طی یک سال گذشته افزایش، تعداد اندکی کاهش و تعدادی نیز ثابت مانده است.

بر این اساس طبق جدیدترین گزارش خرده فروشی بانک مرکزی قیمت پنیرپاستوریزه، کره پاستوریزه، شیرپاستوریزه، تخم مرغ، برنج داخله درجه یک،  گوشت گوسفند با استخوان، گوشت گاو گوساله بی استخوان، گوشت مرغ، قند و شکر، روغن نباتی مایع، خیار،  بادنجان، کدوسبز، پیاز, سیب زمینی، سبزی های برگی و لوبیا سبز افزایش یافته است.

به گزارش16مرداد تسنیم، ماست پاستوریزه طبق گزارش بانک مرکزی در 4 مرداد 92 در سطح شهر به ارزش 22360 ریال فروخته می شد این درحالی است که در 3 مرداد امسال ارزش این محصول 28500 ریال شده است.

پنیر پاستوریزه 450 گرمی از 37090 ریال به 44870 ریال، کره پاستوریزه از کیلیویی 120000 ریال به 245000 ریال، شیر پاستوریزه از لیتری 21780 ریال به 25000 ریال، تخم مرغ از شانه ای 71660 ریال به 79000 ریال، برنج داخله درجه یک از کیلیویی 71660 ریال به 74230 ریال، سیب گلاب از 41230 ریال به 57550 ریال، خیار از 19680 ریال به 23910 ریال، کدو سبز از 17070 ریال به 18030 ریال، سیب زمینی از 21830 ریال به 21920 ریال، پیاز از 12030 ریال به 15160 ریال، لوبیا سبز 24450 ریال به 28430 ریال، سبزی های برگی از 22090 ریال به 23220 ریال، گوشت گوسفند با استخوان از 296490 ریال به 319470 ریال، گوشت مرغ از 61830 ریال به 65820 ریال، قند از 25560 ریال به 27730 ریال، شکر از 22200 ریال به 24660 ریال، روغن نباتی مایع از 45950 ریال به 48850 ریال افزایش یافته است.

البته در سالی که گذشت قیمت کالاهای گروه حبوب کاهش یافته است ولی آمار رسمی بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت تمامی کالاهای اساسی افزایش یافته است و این دقیقاً عکس وعده دولت مبنی بر ارزانی است البته این موضوع مورد تایید دولت هم است و مصداق آنهم اظهارات مردان کابینه روحانی است که هر زمان صحبت از گرانی می شود می گویند کاهش تورم به معنای ارزانی نیست.

علاوه بر گزارش رسمی بانک مرکزی درباره افزایش قیمت کالا و خدمات مصرفی می توان به قیمت‌ کالاهای موجود در بازار اشاره کرد که نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش محسوس نیز داشته است؛ افزایش قیمت محصولات مورد نیاز مردم در گروه‌های کالایی مختلف حتی موجب تعجب فروشندگان مواد غذایی هم شده آنجا که اکثر فروشندگان محصولات اساسی از تغییرات هفتگی قیمت این محصولات سخن می گویند و در عین حال به آب رفتن کمی و کیفی این محصولات تأکید دارند.

سالی که گذشت به اذعان مسئولان دولتی و به روایت آمارهای رسمی نهادهای آمارگیری وعده دولت مبنی بر مهار گرانی محقق نشد.

جنبش زحمتکشان فلسطین برای استقلال

اين مقاله حدود چهار سال پيش توسط بخش تحقيقات بين الملل كانون مدافعان حقوق كارگر تهيه شد كه در نوع خود براي آگاهي هر چه بيشتر كارگان در ايران  از مبارزات كارگران در كشور هاي مختلف ضروري به نظر مي رسيد . اكنون كه بار ديگر سرزمين های اشغالي مورد تهاجم قرا گرفته است مرور مجدد اين تجربيات ميتواند در رساندن آگاهي درباره زمينه هاي اين تهاجم موثر باشد

در چند سال گذشته، تبلیغ بیش از اندازه درباره “آنچه به عنوان کمک به مردم فلسطین داده شده است” نوعی بد بینی و عدم اعتماد به مبارزات به حق مردم فلسطین را در میان برخی از اقشار مردم و زحمتکشان ایران به وجود آورده است. این بدبینی تا به آنجا پیش رفته است که در جریان حوادث یک ساله گذشته، شعار “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران” یکی از شعارهایی بود که مطرح شد. اما اینکه چنین کمک هایی چگونه بوده و یا اساسا به دست مردم رنجدیده فلسطین رسیده است، موضوع بحث های فراوان است. اگر نگاه کنجکاوانه و دقیقی به وضعیت کارگران و جنبش کارگری فلسطین داشته باشیم، درمی یابیم که کارگران، مردم زحمتکش و مبارزات آزادیبخش فلسطین برای استقلال و خودمختاری فلسطین، سهم چندانی از این کمک‌ها دریافت نکرده اند.

با توجه به اینکه منافع کارگران در سراسر جهان یکی است و امروز مبارزات مردم فلسطین، پاشنه آشیل سرمایه داری غرب است و تلاش می کنند تا آن را با تروریسم بنیاد گرا درهم آمیزند، از سوی دیگر بخشی از مبلغان نظام سلطه گر جهانی و طرفداران وطنی آنها چنین تبلیغ می کنند که اسرائیل دارای حکومتی دموکراتیک است و تلاش می کنند که چنین دروغ شاخداری را در هیاهوی مقابله با بنیادگرایی اسلامی به افراد بی اطلاع بقبولانند، ضروری دیدیم که نگاهی به این جنبش و به خصوص مسایل کارگری در فلسطین داشته باشیم و در ادامه، نهضت “بایکوت و تحریم و عدم سرمایه‌گذاری در اسرائیل” را به اجمال مورد بررسی قرار دهیم، بحثی که از جولای 2006 به راه افتاده است.

مقاله حاضر تلاشی است برای روشن تر شدن این مسایل.

کانون مدافعان حقوق کارگر

لینک متن مقاله: http://www.kanoonm.com/1416

شانزدهم مردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com